Van 20 februari tot en met 22 mei brengt het Rijksmuseum voor het eerst alle versies van Meisje in kimono door George Hendrik Breitner bij elkaar.
De talloze variaties van een meisje in kimono, die geldt als icoon van het japonisme, ontstonden in de jaren 1893-96. Het jonge model Geesje Kwak poseerde voor bijna al zijn schilderijen en werd zo door Breitner onsterfelijk gemaakt. De tentoonstelling is gebaseerd op nieuw onderzoek en laat voor het eerst de (voor zover bekend) volledige serie van 14 schilderijen zien, waaronder een tot nu toe onbekend Meisje in rode kimono uit particuliere collectie.
Irma Boom Office maakte het boek over deze tentoonstelling. Irma koos voor het speciaal voor haar gemaakte IBO One papier: Slechts 60 g/m2 dik en geproduceerd van pure cellulose zonder vulstoffen waardoor het papier zeer licht, soepel valt en een opmerkelijke transparantie verkrijgt. Het doorzicht van het papier heeft een bijzondere functie binnen het ontwerp en geeft tekst en beeld een nieuw perspectief.
Omdat wij dit papier als eerste drukker op de pers kregen, hebben we diverse druktesten gemaakt om te komen tot de beste afstelling tussen papier, raster, plaatcurve en persinstelling. Het resultaat is prachtig geworden. Het boek werd gebonden door boekbinderij Patist op, heel toepasselijk, Japanse wijze.
IBO One is verkrijgbaar bij papiergroothandel Igepa, waar IBO staat voor Irma Boom Office.
Project:
Een boek gebonden op Japanse wijze, gedrukt op papier dat speciaal naar de wensen van Irma Boom op de markt is gebracht.
Klant:
Rijksmuseum – Amsterdam
Ontwerp:
Irma Boom Office
Papier:
Omslag: 120 g/m2 Wibalin White
Binnenwerk: 60 g/m2 IBO One
Bijzonder:
Het boek is garenloos gebonden waarbij de vellen van het binnenwerk op Japanse wijze zijn gevouwen als verbinding naar het onderwerp: Meisje in kimono, geschilderd door Breitner. Bij het omslag is een strook van 6,5 cm aan de onderkant naar voren gevouwen en zijn twee flappen links en rechts naar binnen geslagen.